Kedi - Köpek Kısırlaştırma

Evet, ilk akla gelen sorulardan biri de kedimi yada köpeğimi neden kısırlaştırmalıyım,  bunun için uygun zaman ne zamandır, kısırlaştırıldıktan sonra bizi neler bekliyor, kısırlaştırmanın avantajları ve dezavantajları nelerdir, gibi bir çok soru bizlere gelmektedir.

Tabi ki bu sorularınız hayvanınızın evde yaşaması yada dışarıda yaşamasına göre değişiklikler gösterecek ve ayrıca kedi, köpek olması büyük küçük ırk köpek olmasına göre de çeşitli farklılıklar oluşturacaktır.

Evde yaşayan kediler için;

Kesinlikle kediniz dışarı çıkmıyorsa uygun kısırlaştırma zamanı kedinizin erkek yada dişi olmasına göre değişecektir;

Erkek kediler:

Özellikle erkek kedilerde erkeklik hormonu olan testesteronun yapılan araştırmalarda kedilerin kas kütlesi ve kemiksel açıdan gelişmesinde pozitif etkisi görülmüştür fakat ilerleyen dönemde kediniz seksüel davranışlarda bulunacak , evinizin çeşitli bölgelerine kokular bırakacaktır. Bu durumda kedinizle aynı ortam da yaşamak istemeyecek sinizdir :) genellikle erkek kedi sahipleri bu davranıştan sonra kedilerini kısırlaştırmak istemektedirler. Bu durumda uygun kısırlaştırma döneminden bahsedebiliriz. Kısırlaştıralan kediler (4-5 aylık yaştan önce ise ilerleyen dönemde idrar kesesi iltihabı(sistit), idrar tutamama( sfinkter kaslarında gelişme bozukluğu), obezite, anestezi sırasında komplikasyonlar, gibi çeşitli olumsuzlukların görülme sıklığı ciddi şekilde arttırmaktadır. Önerilen yaş 6.5 ay ve 7 aylık dönemlerdir. Hem de bu dönemde gelişim neredeyse tamamlanmış olacaktır. Uygun dönemde kısırlaştırılan erkek kedilerde obezite ve idrar yolu enfeksiyon sıklığı, hiç kısırlaştırılmamış olan kedilere göre oluşma ihtimal iki üç  kat daha fazladır. Bu yüzden kısırlaştırma işleminden sonra kedinize uygun mamalar kullanarak bu hastalıklara yakalanmamaları sağlanmalıdır.

Dişi kediler:

Kısırlaştırılmış dişi kediler bu konuda biraz daha avantajlı çünkü kısırlaştırılmayan kediler ilerleyen yaşlarda pyometra (uterus iltihabı), meme, uterus ve vajina tümörleri olma olasılığı gerçekten çok fazladır. Uygun zamanda kısırlaştırılan kedilerde bunların oluşma olasılığını tamamen ortadan kaldırılmaktadır. Kedilerde 5 aylık dönemden önce yapılan kısırlaştırmalar da ilerleyen dönemde idrar tutamama (östrojenin idrarı tutan kasların üzerindeki pozitif etkisi), idrar yolu problemleri, obezite, davranış problemleri, anestezi komplikasyonları görülmektedir. Kedilerde en uygun kısırlaştırma dönemi 6 ve 7 aylık dönemler arasıdır. Bu dönemde yapılan kısırlaştırmalar da bile ilerleyen dönemde idrar yolu problemleri ve obezite görülebilir (metabolizmanın yavaşlamasına bağlı olarak) fakat bu problemleri uygun mama seçimiyle uzun vadede çözebilirsiniz. İlerleyen dönemlerde bu mamaları ve içerik özelliklerini inceleyeceğiz.

Dışarıda yaşayan erkek ve dişi kediler:

Erken yaşta kısırlaştırmanın gerçekten fazlaca yan etkileri olabiliyor fakat dışarıda yaşayan kedilerin kesinlikle üremesinin kısıtlanması gerekmektedir. Kontrolsüz üreme ile birlikte çok fazla hastalığı da beraberinde getirmektedir. Yetişkin sokak kedilerinin yakalanması zor olduğu için 4 aylık dönemden itibaren kısırlaştırılmaları mümkündür.

Erkek köpekler:

Erkeklik hormonu olan testesteronun uzun kemiklerdeki büyüme plakları üzerine ciddi etkisi olmaktadır. Erken yaşta kısırlaştırılan köpeklerde (5.5 ay) ilerleyen dönemlerde kalça displazisi, büyüme plağı kırıkları ve çapraz bağ problemleri gibi sorunlarla karşılaşılabilmektedir. (görülme olasılığı yaklaşık 3 kat daha fazladır, uygun zamanda kısırlaştırılan köpeklere göre!!!)  Özellikle labrador ve golden retriever gibi büyük ırklarda erken yaşta kısırlarştırılmadan kaçınılmalıdır.

Erkek köpeklerde uygun dönem 9-15 aylar arasındaki dönemdir. Kısırlaştırılan köpeklerde testis tümörü ve prostat tümörleri riski ortadan kalkmaktadır. İlerleyen dönemlerde obezite sorunu yaşamamak için uygun aktivite ve mama seçimine dikkat edilmelidir.

Dişi köpekler:

Testesteronda olduğu gibi östrojeninde uzun kemikleri de ki büyüme plağı üzerinde ciddi etkisi olmaktadır. Erken yaşta kısırlaştırılan köpeklerde (5.5 ay) ilerleyen dönemlerde kalça displazisi, büyüme plağı kırıkları ve çapraz bağ problemleri gibi sorunlarla karşılaşılabilmektedir. (görülme olasılığı yaklaşık 3 kat daha fazladır, uygun zamanda kısırlaştırılan köpeklere göre!!!)  Özellikle labrador ve golden retriever gibi büyük ırklarda erken yaşta kısırlaştırmalar dan kaçınılmalıdır. Kısaca 15 kg üstü köpekler diyebiliriz. Dişi köpeklerde kısırlaştırma gerçekten çok önemlidir. Uygun dönemde yapılmış olan kısırlaştırmalar ilerleyen dönemde oluşabilecek meme, uterus  ve vagina tümörleri riskini tamamen ortadan kaldırmaktadır. Ayrıca çok fazla görülen pyometra (uterus iltihabı) riskini de ortadan kaldırır.

Yurt dışında yapılan bir çalışmadan bahsetmek istiyorum sizlere;

- Hiç östrus göstermeden kısırlaştırılmış köpeklerde  Meme tümörü görülme olasılığı 0,5%
- Sadece bir östrus göstermiş ve kısırlaştırılmış köpekler de Meme tümörü görülme olasılığı 8% ,
- İki veya daha fazla östrus göstermiş ve 2.5 yaşından sonra kısırlaştırılmış köpeklerde Meme tümörü olma olasılığı 40% dır.

Bu çalışma Amerika'da yapılmış ve gerçekten ciddi bir oran!

Gelelim dişi köpekler de ki uygun döneme 8. - 12. ay uygun dönemdir. Büyük ırklar da bu dönem 15. aylara çıkabilir.

Ayrıca yapılan çalışmalarda kısırlaştırma operasyonu kesinlikle yaşam ömrünü uzatmaktadır.  Sevgiler..;)

İlgili Resimler

Öne Çıkarılanlar

Köpekler, insanoğlunun sahip olduğu en özel ve en kadim dostlardır. Çok uzun zamandan beri insanlarl